Коли потрібна заміна клапана картерних газів
Клапан картерних газів — одна з основних деталей системи, що відводить гази, що утворилися. Для розуміння можливих несправностей та ситуацій, у яких необхідна заміна клапана картерних газів, розберемо принцип роботи системи.
Робота автомобільного двигуна влаштована так, що утворення газів і пар виникає не тільки безпосередньо в моторному блоці, але і в картері. Гази складаються з парів бензину, олії та води. Крім цього, у картер нерідко потрапляють гази, що утворюються внаслідок спалювання паливно-повітряної суміші.
До чого це призводить? Висока концентрація газів змінює технічні параметри моторної оливи та негативно впливає на поверхню металу. Для розв'язання проблеми в автомобілях встановлюється система вентиляції картера, що складається з патрубків, клапана та масловідділювача.
Перевірка клапана картерних газів перед ремонтом
Клапан вентиляції картерних газів (КВКГ чи PCV) забезпечує ефективне використання газової суміші. Деталь інтегрується у більшість сучасних інжекторних систем. Навіть невеликі несправності можуть призвести до суттєвого перевитрати палива.
Перед заміною клапана картерних газів можна провести самостійну перевірку. Для цього першим кроком необхідно зняти шланг із патрубка та демонтувати клапан безпосередньо з отвору клапанної кришки. Візуальний огляд вхідного отвору дозволить визначити забруднення. За наявності очистіть деталь.
Перш ніж проводити заміну клапана картерних газів, продуйте його потоком повітря. Якщо система справна, повітря не повинно проходити. Після діагностики встановіть деталь на місце, з'єднавши зі шлангом.
Прогрійте двигун. Щільно прикладіть палець до вхідного отвору клапана, при справній роботі деталі ви почуєте клацання та розрядження, яке відчувається як «прилипання» пальця до отвору.
Такі перевірки дозволяють отримати орієнтовну картину роботи вузла, коли стоїть питання про заміну клапана картерних газів, рекомендується додатково перевірити програмним способом.
Для проведення діагностики клапан необхідно викрутити ріжковим ключем, надіти шланг на патрубок. Після підключення сканера запустити програму та вивести на монітор дані про положення дросельної заслінки.
На наступному етапі запускається і прогрівається двигун, реальне положення дросельної заслінки не повинно виходити за межі 35-40 кроків. При закритті вхідного отвору параметр повинен збільшитись на 5 кроків.
Некоректна робота КВКГ найчастіше відбувається через забруднення робочих поверхонь. Це неминуче відбувається у процесі експлуатації автомобіля. Виробники рекомендують проводити профілактичну діагностику та чищення клапана кожні 25-30 000 км.
Незначне замаслювання — норма, яка не вимагає заміни клапана картерних газів, проте якщо ефект виникає швидше ніж за 10 000 км, потрібна перевірка вентиляційного шланга та масловідділювача.
Почистити клапан картерних газів можна за допомогою:
- очищувача гальм;
- WD-40;
- дизельного палива;
- гасу.
Якщо засіб має форму аерозолю з випускною трубочкою, його нагнітають через вхідний патрубок. Для солярки та гасу зручніше використовувати медичний шприц. Після проведення очищення обов'язково здійснюється тестування працездатності клапана.
Ознаки необхідної заміни клапана картерних газів
Найчастіша несправність — засмічення олією системи лабіринтів. На це вказує незначне, але помітне зростання витрати масла, яке варіюється в межах від 0,1 до 0,5 л на кожні 1000 км. Також візуально помітні сліди олії на свічках, які виглядають як «іржа».
Чому так відбувається? Повільний рух за низьких температур (міські дороги взимку) призводить до неминучого осідання масляного туману у впускному колекторі. При запуску масло потрапляє у впуск, тим самим перешкоджаючи нормальному сумішоутворення.
Причиною розгерметизації може бути механічне пошкодження корпусу, неякісний раніше проведений монтаж, а також фізичне зношування ущільнювачів, розташованих на патрубках. Несправність, що вимагає заміни клапана картерних газів, добре помітна по поведінці автомобіля: утруднюється пуск двигуна, знижується закладена потужність, з'являється неспецифічний свист з боку клапана. Також система може визначати помилку Р0171. Відбувається це тому, що у колекторі виявляється невраховане повітря, картерні гази повністю виходять назовні.
Руйнування пружини, механічні задираки на робочих поверхнях і пошкодження мембрани призводить до заклинювання системи, коли вона знаходиться у відкритому положенні. На несправність вказує помилка Р0172, відбувається легкий запуск із вкрай нестійкою роботою.
До заклинювання в закритому положенні наводить виробничий шлюб, а також масляні відкладення всередині. Пуск двигуна не може, знижується потужність двигуна, виникає масляний нагар, система визначає помилку Р0171.
Ігнорування даних несправностей та необхідності заміни клапана картерних газів надалі може призвести до забруднення клапана холостого ходу, повітряного фільтра та магістралі, течі олії, а також до такого явища, як видавлювання прокладок та сальників назовні.
Система ряду автомобілів влаштована таким чином, що свіже повітря береться безпосередньо з повітряного фільтра. За наявності несправності фільтр починає закидати олією, що стає причиною оплавлення та повного виходу з ладу вузла фільтрації повітря. При руйнуванні пружин чи поршнів клапан пропускає гази на всі боки. Це призводить до збіднення гарячої суміші та підвищення холостого ходу.
Як бачите, своєчасне очищення або заміна клапана картерних газів здатне запобігти більш суттєвим несправностям, які тягнуть за собою дорогий ремонт.