Як працює муфта «Халдекс»
Муфти Haldex добре знайомі власникам автомобілів марок Skoda, Cadillac, Volvо, Audi, Volkswagen, Opel та Ford. Вперше серійно муфта встановлювалася на автомобілі Volkswagen та Audi з 1998 року. Широкого поширення набули завдяки своїй функціональності та ряду переваг, зокрема, здатності швидкого спрацьовування, компактності, коректності роботи у зв'язках із системами запобігання буксирування, а також електронному управлінню. Розглянемо ключові елементи системи та як працює муфта «Халдекс».
Конструктивні особливості та функціонал муфти Haldex
Одним із ключових елементів є пакет фрикційних дисків, які розроблялися зі збільшеним коефіцієнтом тертя. Безпосередньо фрикційні диски мають зчеплення зі маточкою, сталеві — з барабаном. Переданий момент, що крутить, прямо пропорційний кількості встановлених дисків. Процес стиснення відбувається в той момент, коли рідина чинить тиск на поршні.
Перш ніж розглянути, як працює муфта «Халдекс», уточнимо, що всі функції контролюються електронною системою, що складається з блоку управління, вхідних сенсорів і рядом виконавчих пристроїв.
Дані виконання певних дій системою надходять від ABS, датчика, що вимірює температуру масла і блоку, що керує безпосередньо двигуном. Всі отримані дані підлягають перетворенню на сигнали та передачі на клапан керування, що визначає до якої міри необхідно стиснути диски. Саме в такій системі здійснюється робота муфти «Халдекс».
Принцип роботи муфти "Халдекс"
Розглянемо, як працює муфта «Халдекс» у різні моменти руху автомобіля. При розгоні або початку руху на задній міст доводиться максимальний момент, що крутить. При цьому клапан керування знаходиться у закритому положенні, а муфти максимально стискаються. Показник тиску вимірюється у відсотках і може змінюватись в межах від 0 до 100 (від max значення).
Якщо при розгоні в автомобілі відбувається прослизання коліс, момент, що крутить, припадає на задню пару коліс. У ситуації, коли буксує одне з передніх коліс, перед тим, як спрацює муфта «Халдекс», в систему включається електронне блокування диференціала.
Факт прослизання коліс при безпосередньому русі визначається сигналами блоку управління ABS. Відкриття та закривання клапана відбувається з урахуванням того, які саме колеса пробуксовують.
Рух автомобіля зі стабільною постійною швидкістю відкриває клапан управління. Стиснення фрикційних муфт відбувається з різним зусиллям, що визначається умовами руху. Як працює муфта «Халдекс» при гальмуванні? При зниженні швидкості клапан повністю відкривається та фрикційні муфти розтискаються.
Розвиток та функціонал муфт «Халдекс»
Чи завжди так працювала муфта "Халдекс"? Ні. Принцип її функціонування змінювався та вдосконалювався з покоління до покоління. Перші два покоління мали ідентичний принцип роботи на основі механізму, який визначав різницю обертання валів, що прямують до автомобільних мостів.
Починаючи з третього покоління, з'явився зворотний клапан та високопродуктивний електричний насос. Істотні зміни помітні у конструкції п'ятого покоління (2012 р), для полегшення системи видалили масляний фільтр. Ця особливість вимагає від власника автомобіля більш ретельного догляду та систематичної заміни олії кожні 100 000 км або 1 раз на три роки.