Робота муфти Haldex в різних умовах
Повнопривідні автомобілі концерну VAG, Land Rover, Volvo та інших зарубіжних і вітчизняних марок мають у складі трансмісії муфти Haldex, що відповідають за передачу крутного моменту на задню вісь. Робота цього елемента може сильно змінюватись, в залежності від дорожніх умов. Спробуємо розглянути найбільш популярні варіанти. А для прикладу візьмемо автомобіль VW Tiguan, як один з найвідоміших повнопривідних позашляховиків в нашій країні.
Поведінка муфти Haldex при нормальних умовах руху
Нормальними умовами руху автомобіля, обладнаного муфтою Haldex, називають:
-
розгін;
-
їзду на високій швидкості;
-
гальмування;
-
зупинку;
-
паркування.
При рушанні з місця необхідний високий крутний момент на задні колеса, щоб домогтися потрібного ривка. Це можна досягти шляхом закриття клапана в муфті і максимального зусилля стиснення фрикційних дисків. Якщо ж ви вже ідете і починаєте набирати швидкість, то крутний момент на задні колеса знижується. Автомобіль працює в передньопривідному режимі. У цей момент зусилля стиснення фрикційних дисків регулюється в заданому електронікою діапазоні.
Момент гальмування передбачає відсутність передачі крутного моменту на задні колеса. Клапан N373 відкривається, і тиск у порожнини поршня знижується до нульового значення. Муфта Haldex розмикається. В такому ж режимі роботи вона знаходиться і при зупинці. Якщо автомобіль повністю не рухається, то муфта регулюється з невеликим випередженням — це досягається за рахунок зміни положення педалі газу. Під час паркування на задні колеса подається невисокий крутний момент, достатній для підрулення машини. Трансмісія не навантажена, і муфта регулюється за умовами руху.
Як веде себе муфта Haldex в критичних умовах
Критичні умови на дорозі — це те, для чого і потрібна муфта Haldex в повноприводному автомобілі. Саме в цих ситуаціях стає максимально помітною її робота. До таких умов відносять:
-
рух по слизькій дорозі;
-
активацію систем ESP і ABS;
-
поява пробуксовки.
У першому випадку робочий тиск регулюється в залежності від умов їзди. На блок електронного управління муфти Haldex подає сигнал про появу пробуксовки за слизькій поверхні — вона визначається датчиками числа обертів. Система автоматично визначає значення сили, яку слід подати на задні колеса для вирівнювання автомобіля.
Активація системи управління гальмами також зачіпає роботу Haldex. Якщо включається ABS, то муфта розмикається. А при залученні системи ESP «Халдекс» може здійснити замикання валів. Останнє характерно і для ситуації з пробуксовкою передніх коліс, яка виникає при русі по снігу або льоду. Муфта Haldex автоматично передає крутний момент на задню вісь. Якщо спостерігається пробуксовка тільки одного переднього колеса, то вмикається блокування диференціала. Вона дозволяє швидко проскочити небезпечне місце. Внаслідок даної блокування крутний момент подається на вільне колесо, а забуксувала пригальмовується, щоб не заважати. Одночасно з цим спрацьовує муфта Haldex і підключає задню вісь.
Чому виникають неполадки в роботі муфти Haldex
Автомобілі 4WD передбачають інтенсивне використання, і велике навантаження припадає на муфту Haldex. Часті поїздки по бездоріжжю, пробуксовки на льоду, спуски під сильним кутом та інші активності негативно позначаються на стані даного елемента трансмісії і скорочують термін його роботи. Проблеми можуть стосуватися як електронного блоку управління, так і механічної частини. Найчастіше першим виходить з ладу насос. На щастя, його можна полагодити за допомогою ремкомплекту. Слідкуйте за станом муфти «Халдекс», якщо хочете ефективно і безпечно користуватися своєю повнопривідним автомобілем.